Monday, January 17, 2011

Affixes meN_i and meN_kan Part 6

Two more words will I use in this day’s post to construct six sentences based on the six rules I gave in my earlier post.

The first word is ‘nama’ [name]

1 Saya menamai anak saya Ali bin Hassan. [Rule 1]

[I named my son Ali bin Hassan.]


2 Mazlan menamakan Zaki bin Mazlan kepada anaknya. [Rule 2]

[I gave the name of Zaki bin Mazlan to my son.]


3 Kucing kesayangku dinamai Si Comel. [Rule 3]

[My favourite cat was named Si Comel.]


4 Si Comel dinamakan kepada kucingku. [Rule 4]

[The name of Si Comel was given to my cat.]



5 Anak sulungku akan saya namai Yong binti Hassan. [Rule 5]

[I will name my eldest daughter Yong binti Hassan.]


6 Zamri bin Rejab akan saya namakan kepada anak bongsu saya.[Rule 6]

[I will give the name of Zamri bin Rejab to my youngest son.]



The second word is ‘pinjam’ [borrow]

1 Saya meminjami Ali sebatang pen. [Rule 1]

[I lent Ali a pen.]


2 Johan meminjamkan buku ceritanya kepada anak jirannya.[Rule 2]

[Johan lent his story book to his neighbor’s son.]


3 Azmi dipinjami Hashim sebuah basikal. [Rule 3]

[Hashim lent Azmi a basikal.]


4 Sebatang pen dipinjamkan oleh Suresh kepada Nathan.[Rule 4]

[A pen was lent to Nathan by Suresh.]


5 Rashid akan saya pinjami buku ini.[Rule 5]

[I will lend Rashid this book.]


6 Sebuah pembaris akan saya pinjamkan kepada Susan.[Rule 6]

[I will lend a ruler to Susan.]

No comments: