Saturday, January 29, 2011

Affixes meN_i and meN_kan Part 10

For Part of the series meN_i and meN_kan, I shall make sentences with 'hubung' (connect) with its affiexes thrown in. Here they are:

1 Saya menghubungi Ali melalui e-mel. [Rule 1]
[Saya communicate with Ali through email.]

2 Jalan ini menghubungkan Kampung Baru dengan bandar. [Rule 2]
[This road links Kampung Baru to the town.]

3 Hassan dihubungi oleh kawan melalui telefon. [Rule 3]
[Hassan was contacted by his friend through phone.]

4 Tali ini akan saya hubungkan dengan tali itu supaya menjadi lebih panjang. [Rule 4]
[This rope will I connect with that to make it longer.]

5 Adik sudah saya hubungi untuk memberitahunya tentang hal itu. [Rule 5]
[My brother have I have contacted to tell him about the matter.]

6 Tali ini akan saya hubungkan dengan tali itu untuk memanjangkannya. [Rule 6]
[This rope will I connect with that to lengthen it.]

No comments: